Lite tysk musikhistoria.

22:30

Jaha. Det var nog spiken i kistan för mina musikaliska husgudar från tonårstiden på åttiotalet. Läser att Florian Schneider lämnar Kraftwerk, och därmed är det väl slut med dem. Fast vid närmare eftertanke dog det för ett bra tag sedan och det sista riktigt fantastiska album de gjorde var nog ändå Computer World, 1981. Därefter har några halvlyckade upplivningsförsök sett dagens ljus men mer har det liksom inte blivit.

Okej. Detta har inte så mycket med Abbe att göra men desto mer med mig, Abbepappan. För även om Kraftwerk kanske aldrig betytt något för Abbe, eller för dig, så var det deras musik som formade hela min ungdom, och om du inte var med på den tiden eller aldrig upptäckt Kraftwerk vill jag gärna passa på att berätta lite om dem.

Kraftwerk är, skulle jag säga, Tysklands i särklass viktigaste bidrag till den moderna populärmusiken. Det beror på, för att citera Wolfgang Flür, "att de försökte fånga upp hur de trodde att deras hemland skulle låta, snarare än att skapa en tysk version av angloamerikansk popmusik". Deras strategi var att kombinera en tysk fascination för att använda teknik, med en form som påminner om en stråkkvartett. Både Schneider, och Kraftwerks andra grundare Ralf Hütter, kom från en klassisk musikbakgrund.

Om man bara är ytligt förtrogen med Kraftwerks musik betraktar man dem sannolikt som pionjärerna inom elektronisk musik, speciellt syntpop och techno. Men om man fördjupar sig en liten gnutta upptäcker man mängder av fantastiska, catchiga och många gånger vackra melodier.

Ta till exempel "The Model" från 1978. Kraftwerks ursprungliga sound uppfattades säkert som en ironisk blinkning till skönhetskulten, med ett dansant beat. Men den innehåller också en central trånande tonslinga, vars sorgsna klang egentligen inte riktigt kom fram förrän Balanescu Quartet gjorde en på cover låten 1992.

Eller "Computer Love", en hyllning till – och melankolisk reaktion mot – elektronisk kärlek (1981!) vars melodi var så stark inte ens Coldplay lyckdes förstöra den när de lånade stora delar av melodin till sin låt "Talk" 2005.

Och nu lämnar en av grundarna skeppet. Tidigare har Wolfgang Flür och Karl Bartos från storhetstiden under sjuttio- och åttiotalet hoppat av. Kvar är nu bara Ralf Hütter.

Nu ska Hütter och tre nya bandmedlemmar turnera som förband(!) till Radiohead, ett av mängder av band som aldrig skulle låtit som de gör, om inte Kraftwerk funnits. Inget ont om Radiohead, men lite sorgligt känns det.

Som att Elvis skulle vara förband till Brolle. Ungefär.

Andra bloggar om , , , , , ,

14 kommentarer

  1. Det er ikke det eneste Coldplay har stjålet fra andre, sjekk dette:

    Coldplay: http://www.youtube.com/watch?v=dvgZkm1xWPE

    Joe Satriani - ORIGINALEN - : http://www.youtube.com/watch?v=CMcjXo8ZuqE

    Det er helt utrolig, man kan begynne å undres på hvor mye mer av suksessen deres er basert på PLAGIAT!!!

    Det er greit å bli populær på covers, men da oppgir man det, og opphavsmann/kvinne får sin "fair share" av det.

    SvaraRadera
  2. Hahaha.. stackars abbepappa. Det är inte lätt att bli äldre och se ens minnen från barndomen krasas sönder. Okej, det var kanske att ta i.

    Sitter och lyssnar på The Model. Tack Gode Gud för att jag inte växte upp då. Skulle inte överlevt!

    //Emma

    SvaraRadera
  3. Åhh, nu kommer Grodans pappa att fälla tårar fulla av nostalgi och sorg över svunnen era...

    SvaraRadera
  4. För min del skulle gärna Elvis få vara förband till Brolle :) skämt åsidor, tack för en underbar blogg om en underbar pojke!

    SvaraRadera
  5. Hej, här kommer en inbjudningskod till Spotify som har ett "ganska" stort bibliotek av skön musik. Använd gärna! LfJW7HLgWXhp7bpC

    SvaraRadera
  6. det är kul att du är tillbaka!

    SvaraRadera
  7. En gång på nittiotalet, kanske -90, såg jag hela underbara uppsättningen i en alldeles för liten gynpahall i Lund. Tokhärligt och en av dom bästa konserterna.
    Ska du på Front i kväll?

    SvaraRadera
  8. Jag får nostalgiska flashbacks till när jag låg på vardagsrumsmattan hos mina föräldrar och spelade skivan om och om igen. Eller när jag lite senare lärde mig dansa syntdansen. Stort. Stort band. I lift my hat.

    SvaraRadera
  9. De fungerade även som inspirationskälla för Afrika Bambaataa, en av pionjärerna inom Hip hopen.

    http://www.youtube.com/watch?v=MChRVrT_p1Q

    Här samplar han Trans Europa Express, Metall auf metall och Abzug.

    SvaraRadera
  10. Helena: For noen tyver. Jeg har for så hvitt hørt at Coldplay spurte Kraftwerk, men jeg er ikke helt sikker.

    Emma: Va?! Den är ju fantastiskt fin. :-)

    Grodansmamma: Hälsa pappan från mig. Det var tider det.

    Mamily: Ja man kan ju alltid kolla in förbandet. ;-) Tack, förresten.

    Pappa: Tack ska du ha, det var bussigt. Jag har redan Spotify men med lite tur snappar någon annan upp den. Det är ett underbart verktyg. Så feel free, den dom är sugen.

    Anonym: Tack.

    Florida: Aah! Då var vi i samma gympahall. Olympen närmare bestämt. 1991. En alldeles fantastisk konsert. Jag missade Front igår. Men jag såg dem göra entré genom en tegelvägg med hjälp av en tryckluftsborr på prippska tomten en gång när det begav sig. Helt galet. Men väldigt rätt just då.

    Masarinmamman: Ja fasen vad många minnen man har förknippade med Kraftwerk.

    Patrik: You bet! Fortfarande en av de fetaste hiphoplåtarna genom tiderna enligt min mening. Och många många fler av åttiotalets hiphopakter hyllade Kraftwerk. Egentligen var det ju rätt funkigt trots hightech-ytan.

    SvaraRadera
  11. Usch tragiskt. Leter fortfarande efter min svarta långärmade Kraftwerk T-shirt i garderoben;-) Remember ? LA

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. www.wordsarejustdust.wordpress.com14 januari 2009 22:11

    Åh så fel.
    Åt Radiohead dessutom? Pff

    SvaraRadera
  14. Das Model spelades på orgel och trumpet på vårt bröllop.
    I julas fick barnen ett Nintendo ds, vilket jag i efterhand kompletterade med ”spelet” Korg ds-10, en analog variant av analogsynthen med samma namn, komplett med trummaskin sequencer och allt. Perfekt att lägga upp Kraftwerkslingor på! Mycket trevlig.
    Däremot var det inte Front 242 som borrade sig ut genom en vägg på gamla Prippstomten, det var Yeomen vilka var förband till Einstürtzende Neubauten som i sin tur kastade små molotovcocktails mot publiken. Ett av mina första konsertminnen, september 1984. Också trevligt.
    Bra blogg du har förresten.

    SvaraRadera

Vill du kommentera men har ingen egen blogg? Inga problem. Välj "Namn/webbadress" under "Kommentera som:" och skriv bara i ditt namn. Eller välj "Anonymt" om du hellre vill det.