28 november 2007

Jävla Nipaxon.

Abbes storebror har hostat som en demon i flera veckor. Faktum är att han började redan veckan innan Abbes operation och har inte slutat än.

Det är värst på nätterna. Han har Lepheton, en hostmedicin som hjälper väldigt bra, men som man blir rätt groggy av. Funkar med andra ord helt okejnatten, men på dagarna blir han för trött när han tar den. Så vi köpte en receptfri variant som heter Nipaxon, för att testa om den möjligen kunde vara ett alternativ.

Ikväll hade vi lite kalas här hemma för mormor som fyller år i morgon. Kusinerna var här och det var fullt ös på allihopa. När det var dags för glass ville storebror inte ha. Han klagade på ont i magen. Han har väl härjat för mycket tänkte vi, och åt glassen utan honom.

Men smärtan eskalerade väldigt fort. Efter en kvart skrek han rakt ut och vred sig i plågor. Hela pojken var spänd som en fjäder och genomblöt av svett. Jag kände mig oerhört maktlös och började fundera på barnakuten. Ingenting hjälpte. Vi kunde inte fatta vad det var. Är han hård i magen? , gå på toa hjälpte inte. Magsjuk? han mådde inte illa. Det gjorde bara fruktansvärt ont och tårar och svett rann om honom.

Någon läste på flaskan med Nipaxon. Under biverkningar stod:
"Hos vissa personer kan medicinen ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar."

Jag masserade försiktigt hans mage alltmedan han grät och vred sig i smärtor. Tills han somnade. Efter drygt en timme.

Andra bloggar om: , , , ,

17 kommentarer:

  1. Waoowww, vilken blogg! Jag måste bara skriva och säga, ja jag vet inte riktigt vad faktiskt. Jag blev oerhört tagen av din blogg iallafall... TACK! Önskar er all lycka i framtiden!

    Elin

    SvaraRadera
  2. Stackars liten. Som att inte ni har nog med smärtor. Skönt att han somnade och att det blev bättre.

    SvaraRadera
  3. Det är hårt när det som ska göra en frisk bara gör att man mår ännu sämre! Stackars storebror! Och stackars er föräldrar. Ni har varit med om tillräckligt i er familj.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Nu har jag skänkt pengar istället för att köpa julklappar som jag skrev i ett tidigare inlägg. Blev 700kr till hjärtebarnsfonden (& 600kr till läkare utan gränser), inte mycket, men många bäckar små...


    Läser bloggen varje dag och gråter och skrattar.

    Ser fram emot att läsa många nya inlägg när jag kommer tillbaka i januari!

    Önskar er en riktigt god jul och ett gott nytt år.
    //Michaela

    SvaraRadera
  5. Min dotter reagerade likadant på den jävla Nipaxon. Biverkningarna är inte det första man läser när man har hostande barn. Inser att man borde det.
    Du skriver rent otroligt bra. Precis som alla andra har jag skrattat och gråtit mig igenom denna blog ett bra tag nu.
    Håll i er och hoppas ni får en trevlig december!

    SvaraRadera
  6. Stackars liten.
    Vet hur det är har fått samma symtom själv av denna medicin så den kommer inte i mina tjejer.

    /Lena

    SvaraRadera
  7. Samma sak här vad beträffar Nipaxon. Jag undviker det. Likadant med slemlösande, typ Bromhexin alt. Bisolvon. Jag är livrädd att gå med slemmet kvar, men jag hostar ju så jag kväljer ibland av det! Har nu lärt mig att bara ta halv dos/barndos istället.

    Hoppas storebror kryar på sig nu och blir frisk till jul!

    /Cina :)

    SvaraRadera
  8. Stackare, verkar som om det är många som får biverkningen med magkramper. Hoppas han sov gott tillslut och mår bättre idag.

    SvaraRadera
  9. Hejhej, ny läsare här. Jag ahr själv varit med om buksmärtor av receptfria hostlindringar. De är verkligen inte att leka med. Det gör så ont att man tror att man inte ska leva en sekund till. Och så tänker jag på det lilla barnet som har så ont. Stackarn, ni ger väl honom inte det mer?!

    Jag har också gått igenom alla blogginlägg, på arbetstid, och vill säga att det är otroligt vad människan kan råka ut för och vad kroppen orkar med. Hela din familj är så otroligt starka.

    Samtidigt som tårarna växer i ögonen när jag läser så kan jag inte låta bli att skratta vissa tillfällen. Som ok-tecknet Abbe gjorde på bilden "Hur mår Abbe idag?", Den skånska ADHD- autistutredningen och när Abbe kommit på att han visst kan säga pappa, om han håller för näsan vill säga.

    Lycka till med allt, sekundärvården bla :) och hoppas Abbe klarar sig undan onädiga sjukhusbesök i framtiden. /Linda

    SvaraRadera
  10. Åh fy...! Stackars lille storebrorsan! :-(
    Jag hoppas att han mår bra nu!

    SvaraRadera
  11. Ja, den biverkningen är fruktansvärd, både jag och maken har råkat ut för det - även om man vet att det är ofarligt så är det oerhört obehegligt. Tror det finns hostdämpande på recept som man inte blir groggy av?

    SvaraRadera
  12. Stackar liten, själv upplevt smärtan, den är hemsk. Tog mig två nätter (två doser) innan jag insåg att det var den jävla medicinen.

    SvaraRadera
  13. Min dotter har fått samma biverkning, ska kasta den direkt.

    SvaraRadera
  14. Hej, åkte nyss in med ambulans till SÖS pga Nipaxon. Imorgon ska jag gå tillbaks till apoteket och slänga den där fruktansvärda medicinen i deras ansikte.
    Det vär den värsta smärtan jag någonsin varit med om!

    SvaraRadera
  15. Tjena, är en tjugoårig kille med rethosta. Den där skiten fick mig att ha jävligt ont i nästan en timme, stackars barn. Skitprodukt. Fuck McNeil.

    SvaraRadera
  16. Jag tar själv Nipaxon, men jag har inte upplevt ngn smärta utan ngt helt annat. En kort stund efter jag tagit tabletten (ca 15-20 min), så (jag vet det låter konstigt, men) blir mitt ena öga jättetrött det känns tungt, som om när man ska sova och är trött.

    SvaraRadera
  17. Jag började igår med dessa tabletter. Förs i går fick jag ont i lungorna sen i bröstkorken .trodde jag hade fel på lungorna. Det gick över . Men idag tog jag ännu en efter typ en timme fick jag ont igen samma stil som igår vet inte vart jag ska ta vägen. Kan det vara för tabellen då.

    SvaraRadera

Vill du kommentera men har ingen egen blogg? Inga problem. Välj "Namn/webbadress" under "Kommentera som:" och skriv bara i ditt namn. Eller välj "Anonymt" om du hellre vill det.